A Forma Boutique Webshop honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Tófej a magyar narancssárga

Az első szín ami eszembe jut mikor retro lakberendezésre gondolok a narancssárga, amely ha lehet így fogalmazni, kulcsfontosságú szín volt a 20. század második felében. Narancs függöny, narancs szőnyeg, narancs fotel, narancs lámpa és persze narancs váza. Ki ismerhetné jobban a narancssárga kerámiák varázsát mint mi, Magyarok akiknél minden háztartásban jónéhány darab megtalálható volt e jellegzetes tárgytípusból.

Az első szín ami eszembe jut mikor retro lakberendezésre gondolok a narancssárga, amely ha lehet így fogalmazni, kulcsfontosságú szín volt a 20. század második felében. Narancs függöny, narancs szőnyeg, narancs fotel, narancs lámpa és persze narancs váza. Ki ismerhetné jobban a narancssárga kerámiák varázsát mint mi, Magyarok akiknél minden háztartásban jónéhány darab megtalálható volt e jellegzetes tárgytípusból. Ez persze nem véletlen, s kevés kutakodás után ki is derült, honnan a sok narancs a kerámiákon. 

A két világháború között Tófejen, egy 800 lelket számláló Zalai kis faluban, téglaégető gyár kezdte meg tevékenységét. A gyár a 2. világháborút követően tönkre ment, s 1960-ra a termelés teljesen leállt. Ezután vonta be a központi ágazati irányítás a kihasználatlan tófeji üzemet a kerámiaipari termelés palettájára. Két fazekas mestert, Czugh Dezsőt és testvérét Jánost, 1964-ben helyezték Magyarszombatfáról Tófejre. A két tapasztalt fazekas kitett magáért, szinte családi vállalkozásban, feleségeiket, később gyermekeiket bevonva fejlesztették fel a kis üzemet, amely néhány éven belül Magyarország legnagyobb kerámia díszműáru gyártójává vált. A formázáshoz elsősorban gépi korongolást és öntést alkalmaztak, a tervezés és a dekorálás a két mester, a termelés irányítása pedig feleségeik hatáskörébe tartozott. Sikerüket a hatékonyság és az emberi tényező mellett a helyi vörösagyagnak és az égetéshez használt földgáz könnyű hozzáférhetőségének is köszönhették. Az üzem elsődleges feladata már a kezdetektől az egész ország kerámia mázzal történő ellátása volt, s ezen belül is a jellegzetes narancsos színű anyagból értékesítették a legnagyobb mennyiséget. Ez a bizonyos, íly módon Magyarország szinte összes kerámia üzemében megtalálható, egyedi, pirosas-narancsos máz, egy ólomkramát tartalmú fritt volt, amely az égetés körülményeitől függően vált sárgásabb, vörösesebb, néha akár zöldesebb színhatásúvá. Hódmezővásárhely, Pesthidegkút és még sokan mások alkalmazták a speciális mázat, melynek köszönhető tehát, hogy a szó szerint minden lakásban fellelhető narancsos színű vázák, tálak és egyéb, klasszikusan retró kerámiák időnként még a szakértőket is zavarba ejtő hasonlóságot mutatnak. A Tófeji gyár egészen 1985-ig végezte áldásos tevékenységét, közel 400 saját formatervet és egészen elképesztő, egyedi hatást gyakorolva a korszak magyar iparművészetére.  

Nem csoda, hogy amikor körbenéztem magamnál tucatnyi tófejről származó mázzal borított kerámiát találtam. Idővel és némi telefonos segítséggel bogarásztuk szét a narancsokat, kiemelve a közvetlenül Tófejről érkezett darabokat, amikor rájöttem, hogy szakmai tapasztalatnak remek ám igazán felesleges munkát végeztem, ugyanis a korszak, a narancs és a kerámia elválaszthatatlanok, származzanak bármelyik műhelyből, gyönyörű dekoratív, szívet melengető egységet alkotnak együtt. 

Lakáskultúra online - Egy tárgy, egy történet

 

Archívum