A Forma Boutique Webshop honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Mid-century modern bútorművészet és a skandináv csoda…

A 2.világháború utáni művészeti irányzat, az 1950-es évekre tehető mid-century modern berendezési tárgyai, könnyed, légies vonalaikról, egyszerű, szinte geometrikus formáiról ismerhető fel. Egyik fontos jellemzője a jégcsap láb, lefelé keskenyedő kör, vagy négyzet profilú láb, amely szinte mindegyik e korszakban készült bútordarab sajátja.

A 2.világháború utáni művészeti irányzat, az 1950-es évekre tehető mid-century modern berendezési tárgyai, könnyed, légies vonalaikról, egyszerű, szinte geometrikus formáiról ismerhető fel. Egyik fontos jellemzője a jégcsap láb, lefelé keskenyedő kör, vagy négyzet profilú láb, amely szinte mindegyik e korszakban készült bútordarab sajátja.

Ahogy minden stílusnak, ennek is megvannak a különféle országokra jellemző sajátosságai. Magyarországon az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején indult eme újszerű, modern látásmód. Burián Judit, Káesz Gyula, Mózer Pál és még sorolhatnánk a fiatal bútortervező generáció tagjait, akik hazánkban meghonosították az általunk inkább retrónak titulált formavilágot. Közép kelet Európában, ideértve Cseh-Szlovákiát, Lengyelországot és még az NDK-t is, hasonló, geometrikus jellegű letisztult vonalvezetésű, nagyipari gyártásra alkalmas darabok készültek. A központosított tervezés kevés hangsúlyt fektetett a tervezők kilétére, szinte minden munka állami vállalatok megrendelésére, állami vállalatok kivitelezéssel történt. Nyugat Európában a formatervezés, azaz a használati tárgyak egyedi formai és funkcionális kialakítása válik jellemzővé. A profit orientált vállalkozások célja az egyedi esztétikai élmény kialakítása, amelyet a minőségi anyaghasználattal és igényes tervezéssel kívántak elérni. Formailag az ötvenes évek Nyugat-Európai irányzata nem tér el jelentősen a miénktől, mindössze némileg kifinomultabb és nagyobb hangsúlyt fektet a tervező személyére.

Jelentőségteljes eltérést ebben az időszakban az észak Európai bútorművészet mutat, ahol bár szintén légies könnyedség a cél, azonban átszövi látásmódjukat a hagyományos természet közeliség. Bútoraik felülete matt marad, a felszínt maga a fa erezete díszíti, nem viselnek éleket, minden lekerekített, a formát kellemes ívek finomítják. Legjellemzőbb bútor alapanyag a tikkfa, s ha nem abból készült, akkor is sokszor tikkfa olajjal kezelik a felszínét. Tárgykultúrájuk és szellemességük messziről felismerhető. Az alábbi képeken egy norvég szék pár és egy dán kutya asztal látható. A székpár kellemes alakján jól láthatóak azok a bizonyos finom ívek, a kicsi dohányzó és újságtartó asztalka pedig a dán formatervezés és stilizálás egy csodája. 

Lakáskultúra - Skandináv bútorművészet

 

Archívum